Czy dinozaury były inteligentne?

Im więcej dowiadujemy się o dinozaurach, tym bardziej uświadamiamy sobie, że jest o wiele wiele więcej do odkrycia. Na przykład odpowiedź na pytanie, które dręczy naukowców od wieków, czyli: „Dlaczego dinozaury wyginęły?”. Jednak odpowiedź na to pytanie zdaje się być bardzo skomplikowana, a aby na nie odpowiedzieć niektórzy badacze decydują się na rozbicie go na części, na przykład: „Jak żyły dinozaury, a nie jak zginęły?”.

skan czaszki dinozaura t-rexa

Z kolei pewien niemiecki zespół naukowców reprezentując zgoła inne podejście do tematu zadał pytanie: „Jaki Tyrannosaurus rex miał iloraz inteligencji?” W celu udzielenia odpowiedzi na to pytanie, zespół pracował z rzeczywistą czaszką T-Rexa, pochodzącą z wykopalisk, zeskanowaną skanerem 3D, a następnie jej częściami wydrukowanymi na drukarce 3D, tak aby uzyskać lepszy obraz poziomu inteligencji T-Rexa.

Kwestia inteligencji dinozaurów od dawna jest powodem licznych dyskusji wśród paleontologów. Niektórzy z nich uważają, że nie były inteligentne, głównie na podstawie kojarzenia wymiarów mózgu do jego mocy przerobowej. Podczas gdy inni uważają, że w rzeczywistości były inteligentne jak na gady, ale nie tak inteligentne, jak współczesne ssaki.

Czaszka została zeskanowana za pomocą urządzenia zwanego tomografem XXL, który jest największym tego typu urządzeniem na świecie i znajduje się w Instytucie Fraunhofera w Niemczech. Studiowanie wydrukowanego modelu czaszki ułatwi na przykład określenie jaki wzrok miał T-Rex, czy był on równie mizerny jak jego małe rączki, czy też może je kompensował. Poza tym technologia druku 3D pomaga w rekonstrukcji brakujących elementów czaszki, dzięki niej naukowcy byli w stanie wykryć złamania i zrekonstruować brakujące części szczęki wydrukowanymi elementami z plastiku. Więcej informacji dotyczących tego ciekawego projektu można przeczytać na stronie: http://3dprint.com/75016/t-rex-3d-print/