Airbus Helicopters oficjalnie uruchomił wykorzystującą technologię druku 3D produkcję wałków zatrzaskowych do drzwi samolotów pasażerskich A350. Wydrukowane w 3D elementy są tańsze w produkcji i ważą mniej niż ich odpowiedniki wykonane tradycyjnymi środkami W ten sposób, Airbus jest w stanie zaoferować samoloty coraz bardziej ekonomiczne i przyjazne dla środowiska.

Ekonomicznie i z klasą

Firma Airbus Helicopters w Donauwörth jest dostawcą i producentem drzwi do wszystkich samolotów Airbus. Przeprojektowanie wałków zatrzaskowych i nowy proces produkcyjny doprowadziły do pierwszej wielkoskalowej produkcji Airbusa z wykorzystaniem metalicznego druku 3D.

Wały zatrzaskowe są wykonane przy użyciu drukarki EOS M 400-4 i składają się z proszku tytanowego. Cztery wiązki laserowe topią proszek i wytwarzają pożądane składniki warstwa po warstwie. Ta metoda pozwala na tworzenie części z mniejszej ilości materiału. Dzięki temu są one lżejsze, a jednocześnie tak samo wytrzymałe,  jak oryginalny komponent. W ciągu zaledwie jednego procesu drukowania można wyprodukować do 28 wałków zatrzaskowych.

WikimediaCC/Gyrostat/AIB_A350_F-WZGG_3nov14_LFBO-2

>>> Druk 3D zmienia świat biznesu

Tańsze i lżejsze elementy

Wydrukowane zatrzaski są o 45% lżejsze i 25% tańsze w produkcji, niż tradycyjne. Ponieważ każdy A350 ma 16 wałów zatrzaskowych, produkcja tych części przy użyciu druku 3D prowadzi do oszczędności ponad 4 kg na samolot. Airbus Helicopters planuje dostarczyć 2200 komponentów rocznie po pełnym uruchomieniu produkcji. Wdrażanie technologii ma się zakończyć pod koniec 2018 roku, a seryjna produkcja rozpocznie się na początku 2019 roku.

Pierwsze komponenty A350 – z numerem seryjnym 420 – zawładną przestworzami w 2020 roku. Airbus Helicopters rozpoczął już przygotowania do wyprodukowania jeszcze większej grupy elementów drzwiowych A350 z wykorzystaniem druku 3D. Ta metoda ma zostać również użyta do produkcji komponentów śmigłowców.

– Naszym celem jest, aby programiści bardziej wykorzystali druk 3D. Oznacza to, że drukowanie 3D powinno być brane pod uwagę już na początkowych etapach planowania produkcji nowych komponentów, które mogą być wytwarzane szczególnie łatwo i ekonomicznie przy użyciu tej metody – mówi Luis Martin Diaz, dyrektor centrów usług przemysłowych Airbus Helicopters Donauwörth. – Oszczędności na wadze maszyn są szczególnie ważne, jeśli chodzi o śmigłowce. Airbus rozpocznie w tym roku przygotowania do uprzemysłowienia drukowanych elementów helikoptera – dodaje.

Przeczytaj też: Drukowane domy w odpowiedzi na problemy humanitarne?

Nikolai Zaepernick, starszy wiceprezes Central Europe z EOS, komentuje: – Jesteśmy dumni, że Airbus Helicopters korzysta z technologii EOS do produkcji kluczowych komponentów takich, jak wały zatrzaskowe. Nasze systemy zapewniają bardzo wysoką i powtarzalną jakość. Dzięki takiej wydajności maszyn i naszemu know-how, możemy znacząco wspierać Airbus Helicopters w procesie certyfikacji tego komponentu.

Źródło: 3D Printing Media

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Fill out this field
Fill out this field
Proszę wprowadzić prawidłowy adres email.
You need to agree with the terms to proceed

Menu